Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

DÁSNĚ

  

SEBOREA

  

WARFARIN

  

ANTIBIOTIKA

  

Jak snížit GGT

Napsala Mgr. Marie Svobodová

Poslední revize:

Testy na gama-glutamyltransferázu (GGT) jsou důležité v diagnostice onemocnění jater/žlučových cest a užitečné při identifikaci zneužívání alkoholu. Čtěte dále a dozvíte se více o funkci GGT, jeho zdravotních účincích a způsobech, jak snížit hladiny GGT.

Co je GGT

Gama-glutamyltransferáza (GGT) je enzym na povrchu buněk. Nachází se v celém lidském těle, přičemž nejvyšší hladiny jsou v ledvinách, střevech, játrech, prostatě a žlučníku. Menší množství se nachází ve slinivce břišní, plicích, varlatech a štítné žláze. Játra produkují většinu GGT v krvi.

GMT je zvýšena při onemocnění jater/žlučových cest nebo v důsledku střední až nadměrné konzumace alkoholu.

Vyšší hladiny GGT také zvyšují riziko několika onemocnění a mohou poukazovat na zdravotní problémy.

Funkce GGT

Primární funkcí GGT je rozklad a recyklace glutathionu, nejdůležitějšího antioxidantu v lidském těle.

GGT zvyšuje počet dostupných aminokyselin (zejména cysteinu), které se používají k tvorbě glutathionu uvnitř buňky.

GGT se také ovlivňuje:

  • Odbourávání léků a toxinů;
  • Tvorbu aminokyselin důležitých pro mozek a srdce (gama-glutamyl-taurin až taurin);
  • Transformaci zánětlivých molekul (leukotrien C4 na leukotrien D4).
výběr z naší tvorby

Vysoké hladiny GGT

Zvýšené hladiny GGT poukazují na vysokou spotřebu glutathionu v těle a oxidační stres. Udržování normální/optimální hladiny glutathionu v těle má širokou škálu zdravotních výhod.

O čem vypovídá zvýšené GGT:

  • Diagnostika onemocnění: Používá se ke screeningu onemocnění jater/žlučových cest a k identifikaci zneužívání alkoholu.
  • Riziko onemocnění: Zvýšené hladiny GGT znamenají zvýšené riziko onemocnění a úmrtí souvisejícího s onemocněním.
  • Úmrtnost: Klinické studie ukazují vztah mezi vyššími hladinami GMT a zvýšenou šancí na úmrtí z jakékoli příčiny.

Samotné GGT přímo nezpůsobuje konkrétní onemocnění nebo poruchu. Vysoké hladiny GGT však mohou být známkou systémového poškození buněk.

GGT může zvýšit oxidační stres, počínaje rozkladem glutathionu a produkcí cysteinylglycinu. Poté se tvoří další toxické molekuly, které vedou k poškození tkání, buněk a DNA.

GGT je přítomno v plakech, protože se váže na cirkulující tuky (LDL). Jakmile je GGT v plaku, může se stát prooxidantem, poškozovat krevní cévy prostřednictvím oxidačního stresu a přispívat k onemocnění srdce.

Jak snížit hladiny GGT

Vyřešte základní příčinu zvýšeného GGT

GGT je jen biomarker, který indikuje základní problém. Poraďte se se svým lékařem, abyste identifikovali jakékoli základní zdravotní stavy a určili nejlepší strategie pro jejich léčbu.

Snižte spotřebu alkoholu

Zneužívání alkoholu zvyšuje hladiny GGT. GMT je jen mírně zvýšené u mírných pijáků, ale zvýšení je relevantní. Nejlepší způsob, jak snížit GMT, je jednoduše se zdržet pití alkoholu. Hladiny by se měly vrátit k normálu po 2 až 6 týdnech od vynechání alkoholu.

Jezte více ovoce a zeleniny

Mnoho druhů ovoce a zeleniny obsahuje střední až vysoké množství přírodních antioxidantů. Studie na 3 tisících lidí zjistila, že konzumace ovoce a/nebo zeleniny 10–11krát týdně nebo pití ovocné šťávy 6–7krát týdně po dobu 10 let snížilo hladiny GMT [1].

Pijte kávu

Pití kávy snížilo hladiny GGT u 1300 japonských mužů nezávisle na dalších rizikových faktorech [2].

Další klinické studie, provedené na celkem 31 tisících účastníků, zjistily, že konzumace kávy snižovala hladiny GGT pouze u mužů pijících alkohol.

Jezte méně červeného masa

Červené maso obsahuje velké množství hemového železa, nejsnáze vstřebatelné formy železa. Stejná studie, která ukázala, že ovoce a zelenina snížily GGT, zjistila, že konzumace červeného masa po dobu 10 let zvýšila hladiny GGT [1].

Vegetariánské zdroje obsahují různá množství železa, ale ve formě, která se hůře vstřebává (nehemové železo). Vegetariánské železo přispívá k celkové hladině železa v těle mnohem méně než zdroje masa. To je jeden z důvodů, proč vegetariáni někdy trpí nedostatkem železa nebo anémií.

Mírně cvičte

Jedna studie s 10 000 účastníky zjistila, že mírné cvičení (chůze) bylo spojeno se snížením hladiny GGT u mužů, ale ne u žen [3].

Užívejte rybí olej

Vysoké dávky rybího oleje (4 gramy/den) po dobu 3 měsíců významně snížily hladiny GGT u 36 účastníků, kteří měli charakteristiky nealkoholického ztučnění jater [4].

Vyhněte se znečišťujícím látkám

Některé látky znečišťující životní prostředí, jako je olovo, kadmium, dioxin a pesticidy obsahující organochlor, zvyšují hladiny GGT.

Užívejte hořčík

Šest týdnů suplementace hořčíkem snížilo hladiny GMT u skupiny chronických alkoholiků [5].

zdroje
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
odkaz na článek

. Jak snížit GGT [online]. ToMěZajímá.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis / Dotaz
Jméno
E-mail
Sdělení

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.


Zajímavé články

To mě zajímá cz

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS